【FREE】Shosa to Reiho 1 How to hold a Katana/ 刀の持ち方等
- Youtube URL lists for Den no Ichi Brush-up
- TOP PAGE
- Giho 1 Jizo-Nuki/ 地蔵抜
- 【FREE】Giho 2 Tsurube-Nuki/ 釣瓶抜
- 【FREE】Giho 3 Tsuka-Uchi/ 柄打
- Giho 4 Tsuka-Uchi Addendum/ 柄打追加
- Giho 5 Kusame-Nuki/ 嚏抜
- Giho 6 Kanna-Dachi/ 神無太刀
- Giho 7 Migake-Gaeshi/ 身影返
- Giho 8 Ten no Gyakuto/ 点の逆刀
- Giho 9 Tsurube-Nuki Brush-up/ 釣瓶抜ブラッシュアップ
- Giho 10 Juji-Giri / 十字切
- Giho 11 Kojiri-Gaeshi/ 小尻返
- Giho 12 Ryueba-Hazushi/ 柳枝葉外
- Giho 13 Kesagake and Kenkitai Ichigan / 袈裟懸と剣気体一丸
- Giho 14 Myote / 妙手
- 【FREE】Giho 15 Nukiuchi no koto No.1 / 抜刀の事 其の壱
- Giho 16 Nukiuchi no koto No.2/ 抜刀の事 其の弐
- Giho 17 Kannuki-Nuki/ 閂抜
- Giho 18 Tengen-Nuki (Ten-Nuki)/ 天元貫(点抜)
- Giho 19 Tengen-Nuki (Do-Nuki)/ 天元貫(動抜)
- Giho 20 Fujin-Nuki / 風神貫
- Giho 21 Niji no Tachikake / 虹の太刀架
- Giho 22 Chochin-Barai/ 提灯抜
- Giho 23 Tosen-Niraminuki/ 尖睨抜
- Giho 24 Toro-Gaeshi/ 蟷螂返
- Giho 25 Haebarai-Zuki/ 蝿払突
- Giho 26 Tsuri-Nuki/ 釣抜
- Giho 27 Jizo-Nuki Brush-up No.1
- Giho 28 Tsurara-Hazushi (Ten-Nuki) / 氷柱外(点抜)
- Giho 29 Tsurara-Hazushi (Do-Nuki)/ 氷柱外(動抜)
- Giho 30 Tsurara-Hazushi (Kesoku) / 氷柱外(蹴足)
- Giho 31 Jizo-Nuki Brush-Up No.2/ 地蔵抜ブラッシュアップ2
- Giho 32 Batto & Noto Keiko Method/ 抜刀と納刀の稽古法
- Giho 33 Tenka-Chiburui, Sakate-Noto Brush-up/ 転柄血振るい・逆手納刀ブラッシュアップ
- Giho 34 Tsuka-Uchi Brush-up/ 柄打のブラッシュアップと稽古法
- Giho 35 Makko-Suburi/ 真向の素振り
- Giho 36 Sayabiki Brush-up/ 鞘引のブラッシュアップ
- Giho 37 Kesagake-Suburi/ 袈裟縣けの素振り
- Giho 38 Kesahazushi-Suburi/ 袈裟外しの素振り
- Giho 39 Koran-to No.1/ 虎乱刀 壱
- Giho 40 Koran-to No.2/ 虎乱刀 弐
- Giho 41 Koran-to No.3/ 虎乱刀 参
- Giho 42 Overview of Nagamono and Reiho/ 長物の概要と礼法
- Giho 43 Nagamono’s Posture/ 長物の位について
- Giho 44 How to stab with Nagamono/ 長物での突き
- Giho 45 How to stab as a finisher/ 留めの突き
- Giho 46 Posture of the Nagamono brush-up / 長物の位について補足説明
- Giho 47 Niguruma-Dachi/ 荷車太刀
- Giho 48 Tsurube-Nuki Brush-up/ 釣瓶抜ブラッシュアップ
- Giho 49 Kan’na-Dachi Brush-up 1/ 神無太刀ブラッシュアップ 1
- Giho 50 Kan’na-Dachi Brush-up 2/ 神無太刀ブラッシュアップ 2
- Giho 51 Habami-Dachi / 阻み大刀
- Giho 52 Fudo Karame-Dachi/ 不動絡太刀
- Giho 53 Juji Giri brushup1 / 十字切ブラッシュアップ1
- Giho 54 Juji-Giri Brush-up 2 / 十字切ブラッシュアップ2
- Giho 55 Kojiri-Gaeshi Brush-up/ 小尻返ブラッシュアップ
- Giho 56 Wakige barai/ 腋毛払
- Giho 57 Kyokuwan Noto/ 曲腕納刀
- Giho 58 Koden Haizaho Nukiuchi no koto I/ 古伝佩坐法 抜刀ノ事 壱
- Giho 59 Koden Haizaho Nukiuchi no koto II/ 古伝佩坐法 抜刀ノ事 弐
- Giho 60 Overview of Kenjutsu I Reiho/ 剣術の概要 壱 礼法
- Giho 61 Overview of Kenjutsu II Preparation and Maai/ 剣術の概要 弐 稽古準備と間合いについて
- Giho 62 Chisho ken/ 地昇剣
- Giho 63 Tengen Nuki Brush up 1/ 天元貫ブラッシュアップ1
- Giho 64 Tengen Nuki Brush up 1/ 天元貫ブラッシュアップ2
- Giho 65 Sawari to Saguriate/ 触りと探り当て
- Giho 80 Kusame-Nuki Brush-up 1/ 嚏抜ブラッシュアップ
- Giho 82 Kusame-Nuki Brush-up 2/ 嚏抜ブラッシュアップ2
- Drill 1 Jizo-Nuki Kazunuki/ 数抜 地蔵抜
- Drill 2 Taisabaki Bajoo dachi/ 体捌き 馬上立
- Drill 3 Taisabaki Tsumeashi/ 体捌き 詰足
- Drill 4 Amadare/ 体捌き 雨垂
- Drill 5 Kanisabaki/ 体捌き 蟹捌
- 【FREE】Shosa to Reiho 1 How to hold a Katana/ 刀の持ち方等
- Shosa to Reiho 2 Dressing/ 着付
- Shosa to Reiho 3 Explanation of Chakuza/ 着坐について
- Shosa to Reiho 4 Hakama-Sabaki/ 袴捌
- Shosa to Reiho 5 About Maai in regards to Zaho/ 坐法での間合について
- 【FREE】Shosa to Reiho 6 Shu, Ha, Ri/ 守、破、離
- Shosa to Reiho 7 ten’nuki, dounuki, douran’nuki and kyoudaigata/ 点抜・動抜・動乱抜と兄弟勢法
- Shosa to Reiho 8 Hand Form/ 手の形について
- Shosa to Reiho 9 How to Stand Up/ 立ち上がり方
- Shosa to Reiho 10 How to switching to Bajo-Dachi/ 点抜きのおける馬上立への変化について
- Shosa to Reiho 11 About the gap between the feet/ 足の幅について
- Shosa to Reiho 12 About bending forward and head positioning/ 前傾と頭部の位置について
- Shosa to Reiho 13 How to hold the saya/ 鞘の持ち方について
- Shosa to Reiho 14 About Zanshin/ 残心について
- Shosa to Reiho 15 Hanmi and Taimen/ 半身・対面について
- Shosa to Reiho 16 Kocho-Musubi/ 胡蝶結
- Shosa to Reiho 17 Myoga-Musubi/ 茗荷結
- Shosa to Reiho 18 How to walk/ 歩き方
- Shosa to Reiho 19 How to place your hand on the Tsuka/ 手の掛け方について
- Shosa to Reiho 20 Ken-Zazen/ 剣坐禅
- Shosa to Reiho 21 How to treat a Katana/ 刀の扱いについて
- Shosa to Reiho 22 Stances in Tenshinryu/ 足の形について
- Shosa to Reiho 23 About Kurai/ 位について
- Shosa to Reiho 24 Tenouchi – 1/ 手の内 壱
- Shosa to Reiho 25 Tenouchi – 2/ 手の内 弐
- Shosa to Reiho 26 Gasshurei/ 合手礼
- Shosa to Reiho 27 Kuwami Method
- Shosa to Reiho 28 Ten no Kurai
- Shosa to Reiho 29 Shin no Kurai
- Shosa to Reiho 30 Shin no Kurai II
- Shosa to Reiho 31 Shin no Kurai III Chi no Kurai
- Shosa to Reiho 32 Nokiha no Kurai
Welcome to TENSHINRYU ONLINE!
This is our very first video. We are looking forward to training with all of you.
First of all, we would like to quickly mention what kind of forms the art of Tenshinryuu takes.
Tenshinryuu is a martial art that includes and combines battoujutsu, kenjutsu, long weapons such as the yari (spear) or the naginata, as well as the kusarigama and juujutsu and many, many more.
In Tenshinryuu we start with training that is mainly centred around battoujutsu.
The reason for this is, no matter how much you may excel in kenjutsu, if in the peaceful era of Edo an enemy were to suddenly attack you and you weren’t able to draw your blade in that exact moment, you would simply be killed.
Moreover, in the opposite situation, if you were to execute a criminal on the command of your feudal lord or assassinate someone, you wouldn’t able to just walk around with your sword drawn.
As such, there would be situations where you are walking around with your sword sheathed and then switch to suddenly drawing it to attack like this.
Therefore battoujutsu is extremely important, and because of that we would like to have you train the fundaments of it.
I will now explain how to hold your katana.
As for the usual samurai back then, they placed their hand beneath the kurikata with the edge of the blade facing upwards and held it like this. [This is called 提刀 (sagetou).]
The reason for this is that controlling your tsuba with your right hand, would signify combat readiness to your opponent and is connected to a move that is called ‘koiguchi wo kiru’ (cut the koiguchi), which I will explain in detail later. As such walking around like this with your right hand controlling the tsuba would usually signify to your opponent that you are ready to fight them now. Therefore, instead of holding onto the tsuba with your right hand, we will hold the sword by placing our hand beneath the kurikata.
Also, as holding the kurikata itself would likely end up dirtying the sageo (sword strap), we are holding the sword right below it.
And this is how the usual samurai would hold their sword.
So, now I will repeat taitou (wearing/putting on the sword) and dattou (taking off the sword). First, from the front.
With the palm of my left hand I find the obi on around my hip, with the right hand I keep control over the tsuba, I stretch my elbow and insert the kojiri (end of the sword/scabbard) and from there I let the rest of the sword slowly slide in. When you’re doing this please make sure that the tsuba is right in the centre in front of your body. Next up is dattou. I place my left hand onto my hip, take control over the tsuba, then take out the sword by stretching my right elbow.
Now from the side. I place my left hand onto my hip, while controlling the tsuba I strech my right elbow and first insert the kojiri of the sword and from there while making sure that the tsuba will be in the centre in front of my body, let the rest of the sword slide down slowly.
When removing the sword, I place my left hand onto my hip, take control over the tsuba and by stretching my right elbow I take out the sword.
As putting in and taking out the sword, taitou and dattou are very fundamental things and as such very important moves, please train them properly.
Next, I will explain how to cut the koiguchi (‘koiguchi wo kiru’). In case you’re wondering, this part of the saya (scabbard) is what is refered to as ‘koiguchi’. That stems from the fact that it kind of resembles the mouth (口 – ‘kuchi’) of a koi fish. Alternatively, it can also be called ‘sayaguchi’.
You cut the koiguchi by firmly pushing the tsuba and exposing the habaki. This is what we call “koiguchi wo kiru” (cutting the koiguchi).
Cutting the koiguchi is necessary because the koiguchi a normal samurai was using is tight and as such their sword was tightly closed in the saya. Therefore, even if you try you draw the sword with full intent, you likely won’t get it out of a tight koiguchi. And that is why, in order to draw your sword, you absolutely have to cut the koiguchi.
However, some training swords’ koiguchi usual samurai were using or we are using now may be loose, so sometimes you might end up drawing your sword without cutting the koiguchi. Still, cutting the koiguchi is very essential. For example, if you were to use a real sword with a tight koiguchi, you might not be able to draw it properly. Therefore, even when using a sword with a loosened koiguchi, we want you to always cut the koiguchi.
Well then, let me explain cutting the koiguchi in practice. There are 3 ways to cut the koiguchi. The first one is called “arawagiri”.
When we perform arawagiri, just like with sagetou, we place our thumb on the right side of the tsuba. If you put your thumb above the blade, you will cut it should your sword slip out by accident. And because of that, we will always put our thumb on the right side of the tsuba. While firmly keeping the index finger close to the tsuba, we firmly push it with the thumb.
Let’s to it one more time. For arawagiri we place our thumb on the right side of the tsuba. We firmly keep our index finger close to the tsuba and push it with our thumb. This is “arawagiri”.
Next is “kakushigiri”. There are two kinds of kakushigiri. Different from arawagiri, for kakushigiri we place our thumb on the backside of the tsuba. And from there we firmly push the tsuba. By doing so, the opponent won’t see our thumb and we can cut the koiguchi in the hidden (TL note: 隠し (kakushi) means ‘hiding’).
For the other kind of kakushigiri, we tightly press our hand against the tsuba and get a firm grip.
With this, we can cut the koiguchi. Both types of kakushigiri have the characteristic of cutting the koiguchi without the opponent seeing our thumb.
Lastly, we have “hikaegiri”. In hikaegiri, it doesn’t matter whether you place your thumb like in arawagiri or kakushigiri, but we control the tsuba with our index finger and from there cut the koiguchi. With this hikaegiri, for example when cutting the koiguchi, we prepare for a situation with an opponent where we still have a choice. If we can settle things without combat, we can silently ‘close’ our sword again (i. e. mentally).
Or, if a fight actually breaks out and you haven’t assumed hikaegiri, your sword might slip out just like this. Therefore, if you assume hikaegiri, even if it came to such a situation, your sword wouldn’t suddenly fall out unintentionally.
And with this we conclude our explanation of the 3 ways to cut the koiguchi.
To kick off TENSHINRYU ONLINE we want you to properly learn “arawagiri” in your training. It’s a very casual move, but it’s very essential for drawing the sword and for training in general, so please practice it through and through.
TENSHINRYU ONLINEへようこそ。
今回第1回目の動画となります。みなさんと一緒に練習していきたいと思います。
第1回目となりますが、まずは天心流の技術の体型について簡単にお知らせを致します。
天心流では抜刀術、剣術、長物の槍や薙刀、鎖鎌、そして柔術、他にもいくつもありますが、そのような様々なものを含んだ総合武術です。
天心流では最初に抜刀術を中心として稽古していきます。
なぜかといいますと、いかに剣術が優れていたとしても、平和な江戸の時代、突然敵に襲われる際に、刀を抜くことができなかった場合、やられてしまいます。
また逆に上意討ちや暗殺をする際に、刀を抜き身の状態で歩いていくことはできません。そのため、そのような場面においては刀を抜き身の状態にはせず、そのまま歩き、いきなり抜刀して攻撃に移る場面があるわけです。
ですから抜刀術は非常に重要ですので、これから皆さんには抜刀術の基礎を稽古して頂きます。
これから刀の持ち方について説明します。
普段侍がどのように刀を持っているかといいますと、栗形より下に手をくるようにし、刃を上にして、このような形で刀を持っておりました。「これを提刀と呼びます」。
なぜかといいますと、右手で鍔を控えるようにしますと、あとで細かくご説明しますが、
相手に臨戦態勢を示しており、鯉口を切るという動作につながります。そのため、普段このように右手で鍔を控えるような形で歩いていると、相手にこれから戦いをする臨戦態勢であるということを示してしまいます。ですから右手で鍔を控えるように刀を持つのではなく、栗形より下に手を持っていき、刀を持ちます。
また、栗形の部分を持つと、下げ緒が手の垢で汚れてしまいますので、栗形より下に手を持っていきます。これが普段の侍の刀の持ち方です。
それではこれから帯刀と抜刀を実際に繰り返し行います。まずは正面からです。
左の手のひらで腰の帯を探るようにし、右鍔を控えるようにし、肘を伸ばすようにして刀の鐺を差し、そこからゆっくりと刀を差していきます。この時に刀の鍔が自分の身体の中心にあるようにして下さい。つづいて脱刀です。腰に左手を当て、鍔を控えるようにし、右肘を伸ばすようにして、脱刀します。
続いて横からです。腰に左手を当て、鍔を控えるようにし、右肘を伸ばすようにしてまず刀の鐺を差し、そこから鍔が自分の身体の中心に来るように、ゆっくりと刀を差します。刀を外すときも、腰に左手を当て、鍔を控えるようにし、右肘を伸ばすようにして、刀を外します。
刀の差し方と外し方、帯刀と脱刀は非常に基本的なものでとても重要な所作となりますので皆さんしっかりと稽古してください。
次に鯉口の切り方について説明します。鯉口がどこかといいますと、鞘のこの部分のことを鯉口と言います。魚の鯉の口に似ているというところから、ここは鯉口と呼ばれています。別名では、鞘口とも呼ばれています。
鯉口を切るという動作は、指でしっかりと鍔を押して、鎺(はばき)をあらわにする、このことを「鯉口を切る」と呼びます。
なぜ鯉口を切らなければならないかといいますと、普段侍が使っている刀は鯉口が固く、刀と鞘がしっかりと固く締まっている状態です。したがって、実際に刀を抜こうとしても鯉口が固くて刀を抜くことができない、ということがあります。ですから刀を抜くためには必ず鯉口を切るという動作が必要です。
普段侍が稽古で使っている刀や、私たちが稽古で使っている刀は若干鯉口が緩いこともあり、鯉口を切るという動作をしなくても刀が抜けてしまう場合もあります。しかし鯉口を切るという動作はとても重要です。例えば実際に真剣を使う場合、鯉口が固く、刀が抜けないこともあります。したがって、鯉口が緩んでいるような刀を使っていたとしても、必ず鯉口を切る、という動作はしていただきたいと思います。
では実際の鯉口の切り方について説明します。鯉口の切り方は3つあります。一つ目は「あらわ切り」と呼びます。
あらわ切りをする際は、提刀と同じように、自分の親指は鍔の右側に置きます。もしも刃の上に親指を置いてしまうと、誤って鞘走りが起きてしまったときに親指を切ってしまいます。そのため、親指は必ず鍔の右側に置きます。また人差し指が鍔にしっかりとくっつくようにした状態で、親指で鍔をしっかりと押します。
もう一度行います。あらわ切りは、自分の親指は鍔の右側に置きます。人差し指を鍔にしっかりとくっつけるようにし、親指で鍔をしっかりと押します。これが「あらわ切り」です。
つぎは「隠切り」です。隠切りは二つあります。隠切りの鯉口の切り方は最初のあらわ切りとは異なり、親指を鍔の裏側に置きます。この状態から、鍔をしっかりと押します。このようにすると、自分の親指が相手には見えず、鍔に隠れた状態で鯉口を切ることができます。
もう一つの隠し切りは手がしっかりと鍔に押し付け、ぎゅっと握ります。すると、鯉口を切ることができます。2つの隠切りはどちらも相手に親指を見せずに鯉口を切ることが特徴です。
最後は「控切り」です。控切りの鯉口の切り方、親指の置き方は「あらわ切り」あるいは「隠切り」のどちらでも構いませんが、人差し指で鍔を控えた状態で鯉口を切ります。この控切りは、例えば鯉口を切ったときに、相手との間でまだ選択肢がある状態のときに用います。戦わずに場を収めることができた場合、素直に刀を鞘に納めます。
あるいは実際に戦闘になったとき、控え切りをしていなかった場合、このように鞘走りが起きてしまう可能性があります。したがって控え切りをしておけば、このような状態になったとしても、刀が突然不意に落ちてしまうことはありません。
以上3つの鯉口の切り方を解説いたしました。
まずTENSHINRYU ONLINEのこの「あらわ切り」を稽古の中でしっかりと身に着けて頂きたいと思います。何気ない動作ですが、抜刀する上で、稽古の上で非常に重要ですので皆さんどうぞよろしくお願い致します。