English
Japanese

This is the fundamental Kesahazushi no Suburi.

This is going to be the explanation for 袈裟外の素振り (kesahazushi no suburi).
We disassemble all the cutting methods of 袈裟外し (kesahazushi) that appear in 組太刀 (kumidachi) etc. and teach them as 素振り (suburi).
This is not an accurate form of 素振り (suburi) that has been passed down in Tenshinryuu.

Demonstration

Assume 青眼の位 (seigan no kurai), first drop your sword to your left side, take a step forward with your left foot and cut upwards.
Next, switch the right side, take a step forward with your right foot and cut upwards.
Then back to the left side… and rinse and repeat.
As for the angle of the cut/slash, during 袈裟懸 (kesagake) we use an extremely sharp angle where the sword is standing up, but when making the cut upwards, the angle goes a bit more to the side.
If you try to force the same angle the trajectory for the blade would be too steep and hard to accomplish and you’ll end up too high and in an extremely uncomfortable posture, so please be careful.
You can use this as a reference.

Important notice #1

The important thing when cutting upwards is this wringing motion you have to do with both fists.
Cut while wringing. Cut while wringing – this kind of feeling.
Of course, if you overdo it you won’t get the right trajectory for your sword, so it’s important to wring moderately. In case of a beginner, for the most part they won’t wring enough, so please be aware of that when performing this cut.
Once we’ve gotten used to it we can move away from the nakazumi and perform the 素振り (suburi) while moving our body to the left and right, but for the time being it’s fine if you start from repeating the 素振り (suburi) on the spot.
Get the front foot into position, pull back the hind foot and cut.
Get the front foot into position, pull back the hind foot and cut.
Rinse and repeat.

Important notice #2

Lastly, I’m going to explain another essential point.
When doing 袈裟返 (kesagaeshi) some people might be prone to swinging the sword. They end up doing this kind of swinging or jerking motion with their sword, but basically for all slashing attacks in Tenshinryuu there is this teaching that goes: “Cut as if you were thrusting.”
That is to say, it’s essential to cut from this starting point where you assume your stance until the target point as if you were thrusting or drawing a straight line as much as you can.
Please don’t do a circular motion by using your shoulder joint, but instead try to get as close as possible to a straight line when cutting upwards. Go as far as possible, stay as much as possible on a straight line – if you stay aware of this, you’ll be able to do a nice 素振り (suburi).
This has been the explanation for 袈裟外しの素振り (kesahazushi no suburi).

基本となる袈裟外(けさはずし)の素振りです。

袈裟外しの素振りについての解説です。
組太刀などの中で出てくる袈裟外しの切り方を分解して、素振りとして指導しているものです。
正確な素振り法として天心流に伝わっているものではありません。

実演

青眼の位に取り、まず左側に刀を下ろし、左足を前に出し、切り上げます。
次に刀を右に返し、右足を前に出し、切り上げます。
今度は左に刀を返して・・・と、繰り返します。
切り上げの角度は、袈裟懸の時には非常に浅い角度、刀が立った角度になりますが、切り上げの時にはもうすこし寝た角度になります。
同じ角度だと思って、無理やり切り上げを高くしてしまうと、非常に苦しい姿勢となり、刃筋が立ちにくいので気を付けてください。
目安はこの程度です。

注意点 壱

大切なこととして、切り上げの際は、両方の拳をこのように絞る働きが必要です。
絞りながら切り上げる。絞りながら切り上げる・・・という感じです。
もちろんやり過ぎてしまうとかえって刃筋が立ちませんので、程よく絞るということが大切です。初学者の場合は大概この絞り込みが足りなくなってしまうので、そこを意識して行ってください。
慣れてきたら中墨を外しながら左右に体捌きをしながら素振りを行いますが、最初はその場で素振りを繰り返すことから始めると良いでしょう。
前足を揃え、後ろ足を引きながら切っていく。
前足を揃え、後ろ足を引きながら切っていく。
この繰り返しです。

注意点 弐

もう一つ、最後に重要なことについて説明します。
袈裟返をしようとすると、往々にして刀を振ってしまいがちです。このような振るような動き、もしくはしゃくるような動きで刀を振ってしまうのですが、天心流の全ての斬撃は基本的に「突く如く切りなさい」という教えがあります。
つまり、位を取ったこの始点、初動の点から終点に向かって出来るだけ突くように、直線を描くように切ることが重要です。
肩関節を使った円弧運動ではなく、できるだけ直線に近いように切り上げていくことを意識してください。出来るだけ遠くへ、出来るだけ直線で、と意識していただければ、良い素振りができるようになります。
以上、袈裟外しの素振りの解説でした。