Giho 37 Kesagake-Suburi/ 袈裟縣けの素振り
- Youtube URL lists for Den no Ichi Brush-up
- TOP PAGE
- Giho 1 Jizo-Nuki/ 地蔵抜
- 【FREE】Giho 2 Tsurube-Nuki/ 釣瓶抜
- 【FREE】Giho 3 Tsuka-Uchi/ 柄打
- Giho 4 Tsuka-Uchi Addendum/ 柄打追加
- Giho 5 Kusame-Nuki/ 嚏抜
- Giho 6 Kanna-Dachi/ 神無太刀
- Giho 7 Migake-Gaeshi/ 身影返
- Giho 8 Ten no Gyakuto/ 点の逆刀
- Giho 9 Tsurube-Nuki Brush-up/ 釣瓶抜ブラッシュアップ
- Giho 10 Juji-Giri / 十字切
- Giho 11 Kojiri-Gaeshi/ 小尻返
- Giho 12 Ryueba-Hazushi/ 柳枝葉外
- Giho 13 Kesagake and Kenkitai Ichigan / 袈裟懸と剣気体一丸
- Giho 14 Myote / 妙手
- 【FREE】Giho 15 Nukiuchi no koto No.1 / 抜刀の事 其の壱
- Giho 16 Nukiuchi no koto No.2/ 抜刀の事 其の弐
- Giho 17 Kannuki-Nuki/ 閂抜
- Giho 18 Tengen-Nuki (Ten-Nuki)/ 天元貫(点抜)
- Giho 19 Tengen-Nuki (Do-Nuki)/ 天元貫(動抜)
- Giho 20 Fujin-Nuki / 風神貫
- Giho 21 Niji no Tachikake / 虹の太刀架
- Giho 22 Chochin-Barai/ 提灯抜
- Giho 23 Tosen-Niraminuki/ 尖睨抜
- Giho 24 Toro-Gaeshi/ 蟷螂返
- Giho 25 Haebarai-Zuki/ 蝿払突
- Giho 26 Tsuri-Nuki/ 釣抜
- Giho 27 Jizo-Nuki Brush-up No.1
- Giho 28 Tsurara-Hazushi (Ten-Nuki) / 氷柱外(点抜)
- Giho 29 Tsurara-Hazushi (Do-Nuki)/ 氷柱外(動抜)
- Giho 30 Tsurara-Hazushi (Kesoku) / 氷柱外(蹴足)
- Giho 31 Jizo-Nuki Brush-Up No.2/ 地蔵抜ブラッシュアップ2
- Giho 32 Batto & Noto Keiko Method/ 抜刀と納刀の稽古法
- Giho 33 Tenka-Chiburui, Sakate-Noto Brush-up/ 転柄血振るい・逆手納刀ブラッシュアップ
- Giho 34 Tsuka-Uchi Brush-up/ 柄打のブラッシュアップと稽古法
- Giho 35 Makko-Suburi/ 真向の素振り
- Giho 36 Sayabiki Brush-up/ 鞘引のブラッシュアップ
- Giho 37 Kesagake-Suburi/ 袈裟縣けの素振り
- Giho 38 Kesahazushi-Suburi/ 袈裟外しの素振り
- Giho 39 Koran-to No.1/ 虎乱刀 壱
- Giho 40 Koran-to No.2/ 虎乱刀 弐
- Giho 41 Koran-to No.3/ 虎乱刀 参
- Giho 42 Overview of Nagamono and Reiho/ 長物の概要と礼法
- Giho 43 Nagamono’s Posture/ 長物の位について
- Giho 44 How to stab with Nagamono/ 長物での突き
- Giho 45 How to stab as a finisher/ 留めの突き
- Giho 46 Posture of the Nagamono brush-up / 長物の位について補足説明
- Giho 47 Niguruma-Dachi/ 荷車太刀
- Giho 48 Tsurube-Nuki Brush-up/ 釣瓶抜ブラッシュアップ
- Giho 49 Kan’na-Dachi Brush-up 1/ 神無太刀ブラッシュアップ 1
- Giho 50 Kan’na-Dachi Brush-up 2/ 神無太刀ブラッシュアップ 2
- Giho 51 Habami-Dachi / 阻み大刀
- Giho 52 Fudo Karame-Dachi/ 不動絡太刀
- Giho 53 Juji Giri brushup1 / 十字切ブラッシュアップ1
- Giho 54 Juji-Giri Brush-up 2 / 十字切ブラッシュアップ2
- Giho 55 Kojiri-Gaeshi Brush-up/ 小尻返ブラッシュアップ
- Giho 56 Wakige barai/ 腋毛払
- Giho 57 Kyokuwan Noto/ 曲腕納刀
- Giho 58 Koden Haizaho Nukiuchi no koto I/ 古伝佩坐法 抜刀ノ事 壱
- Giho 59 Koden Haizaho Nukiuchi no koto II/ 古伝佩坐法 抜刀ノ事 弐
- Giho 60 Overview of Kenjutsu I Reiho/ 剣術の概要 壱 礼法
- Giho 61 Overview of Kenjutsu II Preparation and Maai/ 剣術の概要 弐 稽古準備と間合いについて
- Giho 62 Chisho ken/ 地昇剣
- Giho 63 Tengen Nuki Brush up 1/ 天元貫ブラッシュアップ1
- Giho 64 Tengen Nuki Brush up 1/ 天元貫ブラッシュアップ2
- Giho 65 Sawari to Saguriate/ 触りと探り当て
- Giho 80 Kusame-Nuki Brush-up 1/ 嚏抜ブラッシュアップ
- Giho 82 Kusame-Nuki Brush-up 2/ 嚏抜ブラッシュアップ2
- Drill 1 Jizo-Nuki Kazunuki/ 数抜 地蔵抜
- Drill 2 Taisabaki Bajoo dachi/ 体捌き 馬上立
- Drill 3 Taisabaki Tsumeashi/ 体捌き 詰足
- Drill 4 Amadare/ 体捌き 雨垂
- Drill 5 Kanisabaki/ 体捌き 蟹捌
- 【FREE】Shosa to Reiho 1 How to hold a Katana/ 刀の持ち方等
- Shosa to Reiho 2 Dressing/ 着付
- Shosa to Reiho 3 Explanation of Chakuza/ 着坐について
- Shosa to Reiho 4 Hakama-Sabaki/ 袴捌
- Shosa to Reiho 5 About Maai in regards to Zaho/ 坐法での間合について
- 【FREE】Shosa to Reiho 6 Shu, Ha, Ri/ 守、破、離
- Shosa to Reiho 7 ten’nuki, dounuki, douran’nuki and kyoudaigata/ 点抜・動抜・動乱抜と兄弟勢法
- Shosa to Reiho 8 Hand Form/ 手の形について
- Shosa to Reiho 9 How to Stand Up/ 立ち上がり方
- Shosa to Reiho 10 How to switching to Bajo-Dachi/ 点抜きのおける馬上立への変化について
- Shosa to Reiho 11 About the gap between the feet/ 足の幅について
- Shosa to Reiho 12 About bending forward and head positioning/ 前傾と頭部の位置について
- Shosa to Reiho 13 How to hold the saya/ 鞘の持ち方について
- Shosa to Reiho 14 About Zanshin/ 残心について
- Shosa to Reiho 15 Hanmi and Taimen/ 半身・対面について
- Shosa to Reiho 16 Kocho-Musubi/ 胡蝶結
- Shosa to Reiho 17 Myoga-Musubi/ 茗荷結
- Shosa to Reiho 18 How to walk/ 歩き方
- Shosa to Reiho 19 How to place your hand on the Tsuka/ 手の掛け方について
- Shosa to Reiho 20 Ken-Zazen/ 剣坐禅
- Shosa to Reiho 21 How to treat a Katana/ 刀の扱いについて
- Shosa to Reiho 22 Stances in Tenshinryu/ 足の形について
- Shosa to Reiho 23 About Kurai/ 位について
- Shosa to Reiho 24 Tenouchi – 1/ 手の内 壱
- Shosa to Reiho 25 Tenouchi – 2/ 手の内 弐
- Shosa to Reiho 26 Gasshurei/ 合手礼
- Shosa to Reiho 27 Kuwami Method
- Shosa to Reiho 28 Ten no Kurai
- Shosa to Reiho 29 Shin no Kurai
- Shosa to Reiho 30 Shin no Kurai II
- Shosa to Reiho 31 Shin no Kurai III Chi no Kurai
- Shosa to Reiho 32 Nokiha no Kurai
This is the fundamental Kesagake no Suburi.
I am now going to explain 袈裟縣の素振り (kesagake no suburi – roughly “diagonal suburi”).
In Tenshinryuu we actually perform this in different forms such as running up to a 立木 (tachiki – “standing timber/tree”) and striking it forcefully or in groups of two hitting each other’s wooden sword while moving back and forth. However, for the time being, I will explain to you a simplified version of those training methods which you can also do all by yourself right where you are.
Demonstration
First, assume 八草の位 (hassou no kurai). From this stance, stretch both of your elbows while you take a step with your right foot and cut down.
From here, in case you’re training with a partner, you can just go back with your sword from the right and do another cut just like that, or if you’re alone, assume 八草の位 (hassou no kurai) on the opposite side and then take another step forward and cut down.
Then return to opposite side of that and make the same cut as in the beginning. Rinse and repeat.
In case of practising only one side, you can also just cut and go back, cut and go back.
The important thing is that the 袈裟 (kesa – originally the stole/scarf of a monk) in Tenshinryuu is about this angle, an angle to match the collar/neckband. We say that you should be able to slice off an ear with this cut, so it’s important to not go off too much to the side but rather cut down with the mental attitude of descending from right above.
Next up is the feet’s distance. As a general rule, we follow the one-fist rule for the distance.
In case the step you take isn’t too big, your left foot stay right where it is. In case you take a big step with your right foot, make sure your left foot follows and your feet’s distance satisfies the one-fist rule.
One more thing is the fist’s positioning after the cut. In many cases, the more you try to do a strong cut, the more your fist will end up behind your right knee.
Do not do that but instead make sure both of your fists go in front of your right knee when you do the cut.
In the opposite case, i.e. when cutting while taking the step with your left foot, it might be tricky but please take Hanmi as far as you can and moreover, make sure your fists come in front of your left knee when you perform the 袈裟懸 (kesagake – in this case “diagonal cut/slash”).
This has been a simple explanation of 袈裟縣の素振り (kesagake no suburi).
基本となる袈裟縣(けさがけ)の素振りです。
袈裟懸の素振りについて解説していきます。
実際に天心流で行うものは、立木に走り掛かっていって、強く打ちかけるというもの、二人一組でお互いに木刀を打ち合って前後に進むというものなどがあります。しかしまずは、そのような稽古方法をかみ砕いた、自分ひとりでその場で出来る袈裟懸けの稽古法を説明します。
実演
まず八草の位を取ります。この姿勢から、両肘を伸ばすようにしながら、右足を出して切り下ろします。
ここから二人で切り合う場合は右から返してそのまま切っていきますが、一人で行う場合は、反対に八草の位を取り直し、そして前に出ながら切り下ろします。
そして反対に戻り、同じように切り下ろします。これを繰り返します。
片方のみを練習する場合は、ずっと切っては戻し、切っては戻し、という動きでも構いません。
重要な点は、袈裟とは言うものの、天心流の袈裟はこの程度の角度、襟の合わせの角度程度です。耳を削ぐようにとも言いますが、あまり横に叩くようにならないように、真上から落とすような心持で切り下ろすことが大切になります。
次に足の幅です。原則的に、切った後は両足の幅が拳一個分になるようにします。
あまり大きく前に出ない場合は、左足はその場で止まったままです。大きく前に出る場合は、右足が出た場合は、左足が進んで、両足の幅が拳一個分を守れるようにします。
もう一つは、切った時の拳の位置です。多くの場合、強く切ろうとすればするほど、拳が右膝よりも後ろに来てしまいます。
そうではなく、前を切ったときに両方の拳が右膝よりも前にくるようにします。
反対の場合、つまり左足前で切るときは、難しいのですが出来る限り半身をとりながら、かつ両拳が左膝よりも前に来るように袈裟懸を行ってください。
以上、袈裟縣の素振りの簡単な説明でした。