Giho 41 Koran-to No.3/ 虎乱刀 参
- Youtube URL lists for Den no Ichi Brush-up
- TOP PAGE
- Giho 1 Jizo-Nuki/ 地蔵抜
- 【FREE】Giho 2 Tsurube-Nuki/ 釣瓶抜
- 【FREE】Giho 3 Tsuka-Uchi/ 柄打
- Giho 4 Tsuka-Uchi Addendum/ 柄打追加
- Giho 5 Kusame-Nuki/ 嚏抜
- Giho 6 Kanna-Dachi/ 神無太刀
- Giho 7 Migake-Gaeshi/ 身影返
- Giho 8 Ten no Gyakuto/ 点の逆刀
- Giho 9 Tsurube-Nuki Brush-up/ 釣瓶抜ブラッシュアップ
- Giho 10 Juji-Giri / 十字切
- Giho 11 Kojiri-Gaeshi/ 小尻返
- Giho 12 Ryueba-Hazushi/ 柳枝葉外
- Giho 13 Kesagake and Kenkitai Ichigan / 袈裟懸と剣気体一丸
- Giho 14 Myote / 妙手
- 【FREE】Giho 15 Nukiuchi no koto No.1 / 抜刀の事 其の壱
- Giho 16 Nukiuchi no koto No.2/ 抜刀の事 其の弐
- Giho 17 Kannuki-Nuki/ 閂抜
- Giho 18 Tengen-Nuki (Ten-Nuki)/ 天元貫(点抜)
- Giho 19 Tengen-Nuki (Do-Nuki)/ 天元貫(動抜)
- Giho 20 Fujin-Nuki / 風神貫
- Giho 21 Niji no Tachikake / 虹の太刀架
- Giho 22 Chochin-Barai/ 提灯抜
- Giho 23 Tosen-Niraminuki/ 尖睨抜
- Giho 24 Toro-Gaeshi/ 蟷螂返
- Giho 25 Haebarai-Zuki/ 蝿払突
- Giho 26 Tsuri-Nuki/ 釣抜
- Giho 27 Jizo-Nuki Brush-up No.1
- Giho 28 Tsurara-Hazushi (Ten-Nuki) / 氷柱外(点抜)
- Giho 29 Tsurara-Hazushi (Do-Nuki)/ 氷柱外(動抜)
- Giho 30 Tsurara-Hazushi (Kesoku) / 氷柱外(蹴足)
- Giho 31 Jizo-Nuki Brush-Up No.2/ 地蔵抜ブラッシュアップ2
- Giho 32 Batto & Noto Keiko Method/ 抜刀と納刀の稽古法
- Giho 33 Tenka-Chiburui, Sakate-Noto Brush-up/ 転柄血振るい・逆手納刀ブラッシュアップ
- Giho 34 Tsuka-Uchi Brush-up/ 柄打のブラッシュアップと稽古法
- Giho 35 Makko-Suburi/ 真向の素振り
- Giho 36 Sayabiki Brush-up/ 鞘引のブラッシュアップ
- Giho 37 Kesagake-Suburi/ 袈裟縣けの素振り
- Giho 38 Kesahazushi-Suburi/ 袈裟外しの素振り
- Giho 39 Koran-to No.1/ 虎乱刀 壱
- Giho 40 Koran-to No.2/ 虎乱刀 弐
- Giho 41 Koran-to No.3/ 虎乱刀 参
- Giho 42 Overview of Nagamono and Reiho/ 長物の概要と礼法
- Giho 43 Nagamono’s Posture/ 長物の位について
- Giho 44 How to stab with Nagamono/ 長物での突き
- Giho 45 How to stab as a finisher/ 留めの突き
- Giho 46 Posture of the Nagamono brush-up / 長物の位について補足説明
- Giho 47 Niguruma-Dachi/ 荷車太刀
- Giho 48 Tsurube-Nuki Brush-up/ 釣瓶抜ブラッシュアップ
- Giho 49 Kan’na-Dachi Brush-up 1/ 神無太刀ブラッシュアップ 1
- Giho 50 Kan’na-Dachi Brush-up 2/ 神無太刀ブラッシュアップ 2
- Giho 51 Habami-Dachi / 阻み大刀
- Giho 52 Fudo Karame-Dachi/ 不動絡太刀
- Giho 53 Juji Giri brushup1 / 十字切ブラッシュアップ1
- Giho 54 Juji-Giri Brush-up 2 / 十字切ブラッシュアップ2
- Giho 55 Kojiri-Gaeshi Brush-up/ 小尻返ブラッシュアップ
- Giho 56 Wakige barai/ 腋毛払
- Giho 57 Kyokuwan Noto/ 曲腕納刀
- Giho 58 Koden Haizaho Nukiuchi no koto I/ 古伝佩坐法 抜刀ノ事 壱
- Giho 59 Koden Haizaho Nukiuchi no koto II/ 古伝佩坐法 抜刀ノ事 弐
- Giho 60 Overview of Kenjutsu I Reiho/ 剣術の概要 壱 礼法
- Giho 61 Overview of Kenjutsu II Preparation and Maai/ 剣術の概要 弐 稽古準備と間合いについて
- Giho 62 Chisho ken/ 地昇剣
- Giho 63 Tengen Nuki Brush up 1/ 天元貫ブラッシュアップ1
- Giho 64 Tengen Nuki Brush up 1/ 天元貫ブラッシュアップ2
- Giho 65 Sawari to Saguriate/ 触りと探り当て
- Giho 80 Kusame-Nuki Brush-up 1/ 嚏抜ブラッシュアップ
- Giho 82 Kusame-Nuki Brush-up 2/ 嚏抜ブラッシュアップ2
- Drill 1 Jizo-Nuki Kazunuki/ 数抜 地蔵抜
- Drill 2 Taisabaki Bajoo dachi/ 体捌き 馬上立
- Drill 3 Taisabaki Tsumeashi/ 体捌き 詰足
- Drill 4 Amadare/ 体捌き 雨垂
- Drill 5 Kanisabaki/ 体捌き 蟹捌
- 【FREE】Shosa to Reiho 1 How to hold a Katana/ 刀の持ち方等
- Shosa to Reiho 2 Dressing/ 着付
- Shosa to Reiho 3 Explanation of Chakuza/ 着坐について
- Shosa to Reiho 4 Hakama-Sabaki/ 袴捌
- Shosa to Reiho 5 About Maai in regards to Zaho/ 坐法での間合について
- 【FREE】Shosa to Reiho 6 Shu, Ha, Ri/ 守、破、離
- Shosa to Reiho 7 ten’nuki, dounuki, douran’nuki and kyoudaigata/ 点抜・動抜・動乱抜と兄弟勢法
- Shosa to Reiho 8 Hand Form/ 手の形について
- Shosa to Reiho 9 How to Stand Up/ 立ち上がり方
- Shosa to Reiho 10 How to switching to Bajo-Dachi/ 点抜きのおける馬上立への変化について
- Shosa to Reiho 11 About the gap between the feet/ 足の幅について
- Shosa to Reiho 12 About bending forward and head positioning/ 前傾と頭部の位置について
- Shosa to Reiho 13 How to hold the saya/ 鞘の持ち方について
- Shosa to Reiho 14 About Zanshin/ 残心について
- Shosa to Reiho 15 Hanmi and Taimen/ 半身・対面について
- Shosa to Reiho 16 Kocho-Musubi/ 胡蝶結
- Shosa to Reiho 17 Myoga-Musubi/ 茗荷結
- Shosa to Reiho 18 How to walk/ 歩き方
- Shosa to Reiho 19 How to place your hand on the Tsuka/ 手の掛け方について
- Shosa to Reiho 20 Ken-Zazen/ 剣坐禅
- Shosa to Reiho 21 How to treat a Katana/ 刀の扱いについて
- Shosa to Reiho 22 Stances in Tenshinryu/ 足の形について
- Shosa to Reiho 23 About Kurai/ 位について
- Shosa to Reiho 24 Tenouchi – 1/ 手の内 壱
- Shosa to Reiho 25 Tenouchi – 2/ 手の内 弐
- Shosa to Reiho 26 Gasshurei/ 合手礼
- Shosa to Reiho 27 Kuwami Method
- Shosa to Reiho 28 Ten no Kurai
- Shosa to Reiho 29 Shin no Kurai
- Shosa to Reiho 30 Shin no Kurai II
- Shosa to Reiho 31 Shin no Kurai III Chi no Kurai
- Shosa to Reiho 32 Nokiha no Kurai
This time will be about the 殺守剣 (sasshuken) of 虎乱刀 (korantou) as well as the attacker’s movement.
In Tenshinryuu, we call the training with generally blunt swords, nowadays fake metal sword to fight and exchange blows 殺守剣 (sasshuken – lit. “kill protect sword”).
If instead wooden swords are used, we call it 攻防剣 (koubouken – lit. “offence defence sword”).
This time, we will show you the 殺守剣 (sasshuken) of 虎乱刀 (korantou). But before that, I would like to explain to you in detail the proper way of attacking.
About the attacker’s attack
For the attack for 虎乱刀 (korantou) you cut extremely deep into 袈裟外し (kesahazushi), that is as if you were to cut the opponent’s thigh from below.
For that, you twist the sword including the saya and do the battou.
Run up to the opponent from a wide maai, or take several steps from a short one.
Assume a stance called 柳生腰 (yagyuugoshi), point your tsukagashira at the opponent and run up to them with the so called 虎走 (torabashiri – lit. “tiger run”) where you move your feet on one straight line. Once you’ve reached an adequate maai, with your left foot in front and your right hand on the tsuka, twist your sword with your left hand like this and draw it to cut upwards.
I’ll do it slowly.
Run up, left foot in front, right hand on the tsuka, twist the sword, bend forward and cut upwards.
One important thing is that you rush forward and cut as far as possible. The more you approach your opponent, the riskier it gets, so bend forward as much as you can and let your kissaki reach far.
Let me explain another important point.
If you think about cutting with a lot of force, you might end up moving your right hand to your left beyond your nakazumi before you swing the sword.
It has great killing potential, however, if your opponent can read that movement of yours, they might draw their sword first and just cut your right forearm or predict your movement, which makes it easier for them to dodge or ward off your attack.
Thus, throw away your intentions of cutting forcefully, believe in your sword’s inherent ability to cut, make sure your right hand only moves diagonally right while you cut as if you were thrusting/stabbing.
We would appreciate it if you could practise attacking while keeping these things in mind.
殺守剣 (sasshuken) – 序 (jo)
殺守剣 (sasshuken) – 急 (kyuu)
Important points about the 攻刀者 (koutousha)
攻刀者 (koutousha) is what we call the attacker and I am now going to explain their movement.
When you perform the attack on your opponent, they will cut your forearm, but in case you want to confirm the cutting part, please do it slowly and make sure to not move your right arm at this point. The cut should land here.
However, in case the main purpose is to let your opponent properly cut through your forearm, you of course can’t keep your arm up like this, so loosen up right in the moment you receive the (counter-)attack and drop your right hand down here to let your opponent “cut” you.
Cut upwards then drop. Do it like this.
Then, and you can say the same thing about other techniques as well, but in general, in order to convey force and strength to the opponent, the 攻刀者 (koutousha) points the toes of their front foot at the opponent. If your left foot is in front, point your left toes at them. This so far is the general rule in theory.
However, as at actual speed you’ll move around your body extremely fast, it’s fine if your toes point slightly inwards.
Therefore, if you perform not 守 (shu), but 離 (ri) with 急 (kyuu), then your toes in front might just end up slightly pointing inwards.
But in case you’re doing it slowly, we would like you to make sure to always have your toes point exactly at your opponent so you can learn and internalize the correct form for maximum display of your body movement.
今回は虎乱刀の殺守剣、そして攻刀者の動きについての解説です。
天心流では、主に刃引きの刀、現代では模造刀を使って打ち合って稽古を行うことを殺守剣(さっしゅけん)と呼びます。
そうではなく、木太刀、木剣を使って打ち合って稽古を行うことを攻防剣(こうぼうけん)と呼びます。
今回、虎乱刀の殺守剣をお見せします。その前に正しい攻撃方法を詳しく解説したいと思います。
攻刀者の攻撃について
虎乱刀における攻撃は、袈裟外しにて、相手の腿を下から切り上げるが如く、非常に深く切っていきます。
その際、左手で刀を鞘ぐるみで返し、抜刀していきます。
遠い間合いから相手に駆け寄る、あるいは若干近い間合いから数歩出て行います。
柳生腰という姿勢になり、柄頭を相手に向けるような心持で、一直線上で足を動かす「虎走(とらばしり)」にて相手に駆け寄ります。それを行いながら良い間合いまで来ましたら、左足が前の時に右手を柄に掛けるとともに、左手でこのように刀を返しながら、刀を抜いて切り上げていきます。
ゆっくりと行います。
駆け寄り、左足が前の時に右手を柄に掛け、刀を返し、大きく前傾になりながら切り上げていきます。
重要な点は前のめりになるように、出来るだけ遠くを切るということです。相手に自分が近寄れば近寄るほど自分のリスクも高くなっていくので、出来るだけ前傾になり、遠くへ切っ先を届かせるようにします。
もう一つの注意点をお伝えします。
強く切ろうとしますと、どうしても自分の右拳を自分の正中心、中墨よりも左側に持ってきてから刀を振ろうとします。
非常に斬撃力は強いのですが、その動作を読まれてしまうと相手に先んじて相手に刀を抜かれ、自分の右小手を切られることになりかねませんし、相手はその動作を予見して避けやすくなってしまいます。
ですから、強く切ろうという意識は捨て、「刀は切れるものだ」と信じて、右拳をただ右斜め前方向に上がっていくようにしながら突く如く切ります。
以上の点を注意しながら、攻撃の練習をしていただければと思います。
殺守剣 -序-
殺守剣 -急-
攻刀者の注意点
攻撃側のことを攻刀者と呼びますが、攻刀者の動きの説明をします。
相手に対して攻撃を加える際、相手は自分の小手を切るわけですが、もし相手が切る部位を確認したい場合はゆっくりと行い、ここで右手を動かさないようにして下さい。そして切られる位置はここに来ます。
しかし実際に相手に小手を十分に切らせてあげることを稽古の主眼とする場合は、右手をこのまま置いていたのでは相手は切り下ろすことが出来ませんので、受けられるや否や力を抜いて、右手をここまで落とし、相手に切らせてあげるようにします。
切り上げ、そして落とす。このように行います。
他の技法でも同じようなことが言えますが、基本的に力を相手に伝えるためには攻刀者は前足のつま先を相手に向けます。左足が前の場合は左足のつま先を前に向けます。これが原理原則となります。
しかし、実際の速度では非常に速い身体運動を行うために、若干つま先が内側を向くのは構いません。
ですから、守ではなく離を急で行うのであればこのように若干前足のつま先が内側を向くようになります。
しかしゆっくりの場合は、身体運動を最大限発揮するための正しい形を学ぶために、必ずつま先が完全に相手を向くように意識して稽古して頂ければと思います。