Giho 48 Tsurube-Nuki Brush-up/ 釣瓶抜ブラッシュアップ
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釣瓶抜 (tsurubenuki) as a beginner’s battou is a simple movement but contains body control that is used in many of Tenshinryuu’s techniques.
Being on the level of 楷書 (kaisho), it’s necessary to learn it thoroughly.
Battou with the kaisho 真 (shin)
As another entry in our brush-up series, we would like to present several points that we’ve noticed while watching everyone’s 釣瓶抜 (tsurubenuki).
We would like you to pay special attention to the arms, the back and the toes.
Important point #1
Well then, let’s have a look at the actual movement. Let’s first start with the upper body.
Raise the sword, place your right hand on the tsuka, cut the koiguchi, stretch your right elbow straight up and draw the sword.
Then move your left hand to the tsukagashira and grip the sword. Please keep in mind to properly keep the straightened right elbow as is at this point in time.
We’ve seen a multitude of people who couldn’t reach the tsukagashira with their left hand and therefore bent the right elbow to reach it.
Please do not do that and instead make sure sure to stretch your right elbow when drawing the sword and keep it just like that.
Keep the straightened right elbow and just by gripping the tsuka with your right hand starting from the ring finger, the tsukagashira will naturally come down. You will thus be able to reach the tsukagashira with your left hand even with your right arm stretched out and fully grip the sword at last.
Please make sure to perform this kind of procedure and properly stretch your right arm.
Important point #2
The next important point would be the head’s movement during the battou.
I myself am also sometimes guilty of this, but when drawing the sword some tend to tilt their heads to the front. When watching the videos you’ve submitted, we could in fact spot a number of people doing this.
During your training please pay special attention to consistently stretching your right elbow when drawing your sword.
Important point #3
The next important point is the movement of your hips when swinging down the sword.
Draw your sword, then bend backwards like this.
Here, it’s very important to push your buttocks to the front and bend your body backwards.
Also, as for the head’s movement, don’t simply pull in your chin, but rather lower your head like this to prevent your body from staggering, so it becomes easier for you to stabilize yourself.
What I’ve just explained right now is something you do when performing the 守 (shu) of 釣瓶抜 (tsurubenuki). In the case of 離 (ri), just like this, you don’t actually bend backwards that much.
Important point #4
When practising 釣瓶抜 (tsurubenuki), standing up on your tiptoes is important. A lot of people have the tendency to stand up on their tiptoes at the same time they draw the sword. Instead of that, draw your sword and then while you are swinging down the sword, stand up on your tiptoes at the same time.
When doing so, please make sure to raise your heels this far.
Please make sure to keep in mind the correct procedures during your training.
釣瓶抜は初学の抜刀であり、単純な動作ですが、天心流の多くの技法で用いる身体操作が含まれています。
楷書の段階で、徹底的に身に付ける必要があります。
楷書(真)での抜刀
今回はブラッシュアップシリーズということで、釣瓶抜を見ていて気になった点をいくつか紹介したいと思います。
特に注意してもらいたいのが、腕、背中、そしてつま先です。
注意点1
では実際の動きを見ていきましょう。まずは上半身からです。
刀を上に上げ、右手を柄に掛け、鯉口を切り、右肘を上に真っすぐ伸ばして刀を抜いていきます。
そして左手を柄頭に持っていき、刀を振っていきます。このとき、右肘をしっかりと伸ばしたままキープすることに注意して下さい。
左手が柄頭に届かないので、右肘をキープせずに曲げて左手を柄頭に届かせるようにして、刀を振ってしまう人が多く見受けられます。
そうではなく、刀を抜く際は右肘を伸ばして、そのままキープするようにして下さい。
右肘を伸ばしたままキープし、右手で柄を薬指から握っていくことによって、柄頭が自然と下がってきます。そのため、右肘を伸ばしたまま左手を柄頭まで届かせることができ、刀を振る事ができます。
このような手順で行い、右肘をしっかり伸ばすようにして下さい。
注意点2
次の注意点は、抜刀する際の頭の動きです。
私もやってしまいがちですが、刀を抜く時に、このように頭を前傾してしまいがちです。皆さんが投稿している動画を見ていても、このように頭が前に出てしまっている人が多く見受けられます。
刀を抜く際は、あくまでも右肘を伸ばす、という点だけに注意して稽古するようにしてください。
注意点3
次の注意点は、刀を振り下ろす際の腰の動きです。
刀を抜き、そしてこのように反ります。
この時、お尻を前に突き出す、そして身体を反ることがとても大事です。
また頭の動きも、そのまま顎を引くのではなく、むしろこのように頭を潰すようにすると、身体がふらつき難くなり、安定しやすくなります。
今解説した注意点は、釣瓶抜(つるべぬき)の守を行う際のものです。離の場合はこのようにそこまで背中を反ることはありません
注意点4
釣瓶抜の稽古をする際は、つま先立ちになることが大事です。多くの人は、刀を抜きながら、同時につま先立ちになってしまいがちです。刀を抜き、そして刀を振り下ろす際に一緒につま先立ちになります。
つま先立ちになる際は、この位まで踵を上げるようにしてください。
この手順を間違わないように注意して、稽古するようにして下さい。