Giho 51 Habami-Dachi / 阻み大刀
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Being one of the beginner techniques, this is an essential technique for learning sayabiki.
In Tenshinryuu we generally do the battou at the same moment we place our hand on the tsuka, however there are also techniques like this one which we perform with our hand still being placed on the tsuka, although they are rare.
Battou with the kaisho 守 (shu)
Please allow me to explain to you the technique called 阻み大刀 (habamidachi – roughly “obstructing sword”). It’s also called 曳身抜 (hikimibarai).
At an extremely close maai to your opponent, put your hand on the tsuka and while you take a step with your right foot, hit the opponent’s solar plexus with your tsukagashira.
Then cut the koiguchi, pull back the saya and draw the sword, and afterwards support the back of the sword (called 峰 (mine)) with your left hand with 鉋手 (kan’nade – “carpenter’s plane hand”), hit your opponent at the top of their shoulders or upper arm with your sword, while your pull back your right foot and perform a pulling cut at a 袈裟 (kesa) angle, i.e. diagonally.
The actions after that aren’t set in stone, but normally we would assume 青眼の位 (seigan no kurai), do the chiburui and then the noutou.
Since the opponent is about to place their hands on the tsuka, we hit them with the tsukagashira in the solar plexus. There is also a version of hitting their forearm.
Then do the sayabiki, support your sword’s back with your left hand, hit the opponent at the top of their shoulders, then while you cut down diagonally, step back. After that assume 青眼の位 (seigan no kurai).
Recite 臨 (rin), 兵 (pyou), 闘 (tou), 者 (sha), 皆 (kai), 陣 (jin), 烈 (retsu), 在 (zai), 前 (zen) in your head, then do the chiburui and finally the noutou. There are no specifications for chiburui and noutou.
Demonstration with an opponent: kaisho 守 (shu)
Target Body Part
the body part to aim at this time
Solar Plexus
roughly 5 cm above the navel
Target Body Part
alternative example
Forearm
Strike down from above.
Cut down from the clavicle.
Cut down from between the deltoid and the brachialis muscle.
Demonstration with an opponent: sousho 離 (ri)
The technique’s characteristics and solo training method
This 阻み大刀 (habamidachi), where we are at an extremely close maai, perform tsukauchi and do a pulling cut with 鉋手 (kan’nade), is one of the beginner techniques.
Usually in Tenshinryuu, we don’t perform the techniques while still placing our hand on the tsuka, but rather we do the battou as soon as we place our hand on the tsuka as a general rule.
However, in 阻み太刀 (habamidachi), as a 兄弟勢法 (kyoudaigata – roughly “sibling technique”) of a technique called 尾鳥柄引刃返 (otoridzukahikibagaeshi), at the point in time you carry out the tsukauchi your hand is still being placed on the tsuka.
Since you can’t get out your sword to the front after hitting the opponent’s solar plexus with your tsukagashira, use sayabiki to draw your sword.
This technique is basically a prerequisite for 尾鳥柄引刃返 (otoridzukahikibagaeshi).
In case you’re practising by yourself, you can for example face a wall and do the tsukauchi, do the sayabiki so as to not let your tsukagashira bump into the wall and practise the technique this way.
Battou with the sousho 離 (ri)
初学の技法の一つであり、鞘引きを学ぶ上で重要な技法になります。
基本的に天心流では、柄に手を掛けると同時に抜刀しますが、この技法は柄に手を掛けた状態で行う数少ない技法です。
楷書(守)での抜刀
阻み大刀(はばみだち)という技法を解説いたします。曳身抜(ひきみばらい)とも呼びます。
相手との間合いが非常に近い状況で、柄に手を掛け、右足が出ながら柄頭で相手の鳩尾を打ちます。
そして鯉口を切り、鞘を引いて刀を抜いた後、左手を刀の峰に添える「鉋手(かんなで)」にして、相手の肩口もしくは上腕に刀を当てながら、右足を引いて袈裟の角度に引き切りします。
この後の動作に定めはありませんが、通常であれば青眼の位になり、血振るい、納刀を行っていきます。
相手が刀の柄に手を掛けようとするので、柄頭にて相手の鳩尾を打ちます。相手の小手を打つバージョンもあります。
そして鞘引きをし、左手を刀の峰に添え、相手の肩口に当て、斜めに刀を切り下ろしながら、後ろに下がります。そして青眼の位になります。
臨・兵・闘・者・皆・陣・烈・在・前と頭の中で唱えた後、血振るい、納刀を行います。血振るい、納刀は特に定めがありません。
対者を付けての実演:楷書(守)
部位 – Target –
今回行っている部位
鳩尾(みぞおち)
臍のおよそ5cmほど上。
部位 – Target –
その他の例
小手
上から打ち押さえます。
鎖骨から切り下げる
三角筋と上腕筋の間から切り下げる
対者を付けての実演:草書(離)
技法の特色と一人での稽古法
この阻み大刀は、非常に近い間合いで行い、柄打を行い、鉋手(かんなで)にて引き切るという、初学の技法の一つです。
通常、天心流では柄に手を掛けたまま技法を行うことはなく、柄に手を掛けるや否や抜刀することが原則となります。
しかし阻み太刀は、尾鳥柄引刃返(おとりづかひきばがえし)という技法の兄弟勢法(きょうだいがた)にあたり、柄打をした時点で柄に手が掛かっている状態となります。
相手の鳩尾に柄頭をぶつけており、刀を前に出すことができませんので、鞘引きを用いて刀を抜いていきます。
尾鳥柄引刃返の前提のような技法になります。
一人稽古をする場合は、壁などに向かって柄打をし、壁に柄頭がぶつからないように鞘引きをして、技法の稽古を行うと良いでしょう。
草書(離)での抜刀