Giho 52 Fudo Karame-Dachi/ 不動絡太刀
- Youtube URL lists for Den no Ichi Brush-up
- TOP PAGE
- Giho 1 Jizo-Nuki/ 地蔵抜
- 【FREE】Giho 2 Tsurube-Nuki/ 釣瓶抜
- 【FREE】Giho 3 Tsuka-Uchi/ 柄打
- Giho 4 Tsuka-Uchi Addendum/ 柄打追加
- Giho 5 Kusame-Nuki/ 嚏抜
- Giho 6 Kanna-Dachi/ 神無太刀
- Giho 7 Migake-Gaeshi/ 身影返
- Giho 8 Ten no Gyakuto/ 点の逆刀
- Giho 9 Tsurube-Nuki Brush-up/ 釣瓶抜ブラッシュアップ
- Giho 10 Juji-Giri / 十字切
- Giho 11 Kojiri-Gaeshi/ 小尻返
- Giho 12 Ryueba-Hazushi/ 柳枝葉外
- Giho 13 Kesagake and Kenkitai Ichigan / 袈裟懸と剣気体一丸
- Giho 14 Myote / 妙手
- 【FREE】Giho 15 Nukiuchi no koto No.1 / 抜刀の事 其の壱
- Giho 16 Nukiuchi no koto No.2/ 抜刀の事 其の弐
- Giho 17 Kannuki-Nuki/ 閂抜
- Giho 18 Tengen-Nuki (Ten-Nuki)/ 天元貫(点抜)
- Giho 19 Tengen-Nuki (Do-Nuki)/ 天元貫(動抜)
- Giho 20 Fujin-Nuki / 風神貫
- Giho 21 Niji no Tachikake / 虹の太刀架
- Giho 22 Chochin-Barai/ 提灯抜
- Giho 23 Tosen-Niraminuki/ 尖睨抜
- Giho 24 Toro-Gaeshi/ 蟷螂返
- Giho 25 Haebarai-Zuki/ 蝿払突
- Giho 26 Tsuri-Nuki/ 釣抜
- Giho 27 Jizo-Nuki Brush-up No.1
- Giho 28 Tsurara-Hazushi (Ten-Nuki) / 氷柱外(点抜)
- Giho 29 Tsurara-Hazushi (Do-Nuki)/ 氷柱外(動抜)
- Giho 30 Tsurara-Hazushi (Kesoku) / 氷柱外(蹴足)
- Giho 31 Jizo-Nuki Brush-Up No.2/ 地蔵抜ブラッシュアップ2
- Giho 32 Batto & Noto Keiko Method/ 抜刀と納刀の稽古法
- Giho 33 Tenka-Chiburui, Sakate-Noto Brush-up/ 転柄血振るい・逆手納刀ブラッシュアップ
- Giho 34 Tsuka-Uchi Brush-up/ 柄打のブラッシュアップと稽古法
- Giho 35 Makko-Suburi/ 真向の素振り
- Giho 36 Sayabiki Brush-up/ 鞘引のブラッシュアップ
- Giho 37 Kesagake-Suburi/ 袈裟縣けの素振り
- Giho 38 Kesahazushi-Suburi/ 袈裟外しの素振り
- Giho 39 Koran-to No.1/ 虎乱刀 壱
- Giho 40 Koran-to No.2/ 虎乱刀 弐
- Giho 41 Koran-to No.3/ 虎乱刀 参
- Giho 42 Overview of Nagamono and Reiho/ 長物の概要と礼法
- Giho 43 Nagamono’s Posture/ 長物の位について
- Giho 44 How to stab with Nagamono/ 長物での突き
- Giho 45 How to stab as a finisher/ 留めの突き
- Giho 46 Posture of the Nagamono brush-up / 長物の位について補足説明
- Giho 47 Niguruma-Dachi/ 荷車太刀
- Giho 48 Tsurube-Nuki Brush-up/ 釣瓶抜ブラッシュアップ
- Giho 49 Kan’na-Dachi Brush-up 1/ 神無太刀ブラッシュアップ 1
- Giho 50 Kan’na-Dachi Brush-up 2/ 神無太刀ブラッシュアップ 2
- Giho 51 Habami-Dachi / 阻み大刀
- Giho 52 Fudo Karame-Dachi/ 不動絡太刀
- Giho 53 Juji Giri brushup1 / 十字切ブラッシュアップ1
- Giho 54 Juji-Giri Brush-up 2 / 十字切ブラッシュアップ2
- Giho 55 Kojiri-Gaeshi Brush-up/ 小尻返ブラッシュアップ
- Giho 56 Wakige barai/ 腋毛払
- Giho 57 Kyokuwan Noto/ 曲腕納刀
- Giho 58 Koden Haizaho Nukiuchi no koto I/ 古伝佩坐法 抜刀ノ事 壱
- Giho 59 Koden Haizaho Nukiuchi no koto II/ 古伝佩坐法 抜刀ノ事 弐
- Giho 60 Overview of Kenjutsu I Reiho/ 剣術の概要 壱 礼法
- Giho 61 Overview of Kenjutsu II Preparation and Maai/ 剣術の概要 弐 稽古準備と間合いについて
- Giho 62 Chisho ken/ 地昇剣
- Giho 63 Tengen Nuki Brush up 1/ 天元貫ブラッシュアップ1
- Giho 64 Tengen Nuki Brush up 1/ 天元貫ブラッシュアップ2
- Giho 65 Sawari to Saguriate/ 触りと探り当て
- Giho 80 Kusame-Nuki Brush-up 1/ 嚏抜ブラッシュアップ
- Giho 82 Kusame-Nuki Brush-up 2/ 嚏抜ブラッシュアップ2
- Drill 1 Jizo-Nuki Kazunuki/ 数抜 地蔵抜
- Drill 2 Taisabaki Bajoo dachi/ 体捌き 馬上立
- Drill 3 Taisabaki Tsumeashi/ 体捌き 詰足
- Drill 4 Amadare/ 体捌き 雨垂
- Drill 5 Kanisabaki/ 体捌き 蟹捌
- 【FREE】Shosa to Reiho 1 How to hold a Katana/ 刀の持ち方等
- Shosa to Reiho 2 Dressing/ 着付
- Shosa to Reiho 3 Explanation of Chakuza/ 着坐について
- Shosa to Reiho 4 Hakama-Sabaki/ 袴捌
- Shosa to Reiho 5 About Maai in regards to Zaho/ 坐法での間合について
- 【FREE】Shosa to Reiho 6 Shu, Ha, Ri/ 守、破、離
- Shosa to Reiho 7 ten’nuki, dounuki, douran’nuki and kyoudaigata/ 点抜・動抜・動乱抜と兄弟勢法
- Shosa to Reiho 8 Hand Form/ 手の形について
- Shosa to Reiho 9 How to Stand Up/ 立ち上がり方
- Shosa to Reiho 10 How to switching to Bajo-Dachi/ 点抜きのおける馬上立への変化について
- Shosa to Reiho 11 About the gap between the feet/ 足の幅について
- Shosa to Reiho 12 About bending forward and head positioning/ 前傾と頭部の位置について
- Shosa to Reiho 13 How to hold the saya/ 鞘の持ち方について
- Shosa to Reiho 14 About Zanshin/ 残心について
- Shosa to Reiho 15 Hanmi and Taimen/ 半身・対面について
- Shosa to Reiho 16 Kocho-Musubi/ 胡蝶結
- Shosa to Reiho 17 Myoga-Musubi/ 茗荷結
- Shosa to Reiho 18 How to walk/ 歩き方
- Shosa to Reiho 19 How to place your hand on the Tsuka/ 手の掛け方について
- Shosa to Reiho 20 Ken-Zazen/ 剣坐禅
- Shosa to Reiho 21 How to treat a Katana/ 刀の扱いについて
- Shosa to Reiho 22 Stances in Tenshinryu/ 足の形について
- Shosa to Reiho 23 About Kurai/ 位について
- Shosa to Reiho 24 Tenouchi – 1/ 手の内 壱
- Shosa to Reiho 25 Tenouchi – 2/ 手の内 弐
- Shosa to Reiho 26 Gasshurei/ 合手礼
- Shosa to Reiho 27 Kuwami Method
- Shosa to Reiho 28 Ten no Kurai
- Shosa to Reiho 29 Shin no Kurai
- Shosa to Reiho 30 Shin no Kurai II
- Shosa to Reiho 31 Shin no Kurai III Chi no Kurai
- Shosa to Reiho 32 Nokiha no Kurai
This time is going to be training by observation for 不動絡太刀 (fudou karame dachi).
It also goes by the name 絡返 (karame gaeshi).
Taking its place as number 11 within the 12 勢法 (kata) of 立合抜刀術 (tachiai battoujutsu), this is a high-level technique.
Demonstration with the kaisho 守 (shu)
Explanation
This time we will conduct the second training by observation for one of the twelve 勢法 (kata) of 立合抜刀術 (tachiai battoujutsu), 絡返 (karame gaeshi), alias 不動絡太刀 (fudou karame dachi).
As we won’t provide too much of a detailed explanation, please watch the video, pay very close attention to the movements and then try to practise them.
So then, let us begin.
Demonstration and explanation
Start walking with your left foot at the beginning of the practice.
As the opponent draws their sword and comes charging at us, draw your own sword and parry with 不動剣 (fudouken – roughly “unmoving/immovable sword”).
attack spots for the attacker
The attacker aims at either the head area (temple or eyes), the neck area (throat or carotid arteries) or the upper arm area (between the shoulder tip and elbow).
The standard is to assume an attack aiming at the upper arm area which is the closest to the enemy.
Twine around and stab them in return.
attack spot
Stab below the enemy’s armpit as if to stick it through their armhole.
Twine around, stab them in return, then lift and cut.
attack spot
forehead
No specifications for the noutou.
不動剣 (fudouken)
As for Tenshinryuu, this is a defensive technique.
You parry the enemy’s longsword holding your sword like the 不動明王像 (fudou myouou zou – the statue of Fudou Myouou (roughly “immovable wise king”) or Acala in Sanskrit).
Back off diagonally, assume 撞木足 (shumoku ashi), bring your tsukagashira in front of your chest, bring your blade to the left and stab, then lift and cut.
We use 捲り切り (makurigiri).
The name stems from the fact that we push and cut as if we were to lift the opponent’s headgear from below.
Turn over the sword from the left.
Support the tsukagashira with your left hand and stab.
急 (kyuu) of the kaisho 守 (shu)
今回は不動絡太刀(ふどうからめだち)の見盗り稽古です。
別名を絡返(からめがえし)と呼びます。
立合抜刀術の勢法(かた)十二本のうちの十一本目に位置づけられる高度な技法です。
楷書(守)での実演(じつえん)
解説
今回は見盗り稽古第二弾、ということで、立合抜刀術の勢法(かた)十二本の中から、絡返(からめがえし)、別名不動絡太刀(ふどうからめだち)を行います。
あまり細かい解説を行いませんので、動画を見ながら、動作をよくよく観察して練習してみてください。
では実際に行います。
実演解説
歩き出す際は左足から出て、練習を行います。
相手が刀を抜き掛かってくるので、抜刀し、不動剣にて受けます。
攻刀者の攻撃位置
攻刀者は、相手の頭部(こめかみや目)、首(喉や頸動脈)、上腕部(肩口から肘にかけて)を狙います。
スタンダードでは、敵に近い上腕部を攻撃位置として想定します。
絡めて、突き返します。
攻撃位置
敵の左袖口を通す如くに、脇下を突き込みます。
絡めて、突き返し、捲(まく)り切ります。
攻撃位置
額(ひたい)
納刀は定めがありません。
不動剣(ふどうけん)
天心流における防御の技法です。
不動明王像(ふどうみょうおうぞう)に見られる姿勢のように剣を立てて、敵の太刀を受けます。
斜め後ろに下がり、撞木足(しゅもくあし)となり、柄頭を胸の前にもっていき、刃を左にして突き込み、捲り切ります。
捲り切り(まくりぎり)を用います。
相手の被り物を下から捲り上げるように押し切りとすることから、そのように呼ばれます。
太刀を左から返します。
柄頭に左手を添えて突き込みます。
楷書(守)の急